Kaza Değil İntihar

Kaza Değil İntihar

13 Ekim 2004

13 Ekim 2004İsmail Küçükkaya

Diyarbakır'da 75 kişinin feci şekilde can verdiği uçak kazasında, THY, pilot Meteoroloji ve yer ekibi suçlu bulundu. Kişi ve kurum hataları ardarda gelince kaza da kaçınılmaz olduİstanbul-Diyarbakır seferini yaparken 8 Ocak 2003'te düşen THY'nin TK-634 sefer sayılı uçağıyla ilgili resmi rapor tamamlandı. Raporu, Ulaştırma Bakanlığı bünyesindeki Kaza Tahkikat Heyeti'ndeki üç pilot ve iki mühendis ile uçağın üreticisi İngiltere'den Kaza Tahkikat Otoritesi'nin 6 kişilik heyeti hazırladı. Ekip, enkazın teknik incelemesini yaptı, kaza fotoğraflarını çekti, delilleri topladı, uçuş kayıt veri cihazı (FDR) ile kokpit ses kayıt cihazının (CVR) çözümünü yaptı, havaalanı ve Meteoroloji bilgilerini inceledi. Toplam 49 sayfadan oluşan rapora göre, uçakta teknik arıza yoktu. Motorları çalışıyordu, bütün sistemleri sağlıklıydı. AKŞAM'ın ele geçirdiği raporun ana bölümü 19 sayfadan oluşuyor. 20 sayfalık ekler bölümünde ses kayıtları, resimler ve diğer dokümanlar yer alıyor.ADIM ADIM ÖLÜMERapor, hafta başında Sivil Havacılık Genel Müdürü'ne iletildi. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın onayına sunulan raporda hatalar şöyle sıralandı:

Pilot, pisteki kılavuz ışıklarını görmeden alçaldıPilot, minimum alçalma sınırı olan 2 bin 800 feete indiği anda pisti görememesine rağmen pas geçmeyip alçalmaya devam etti.Uçuş ekibi radar yardımı istemediUçuş ekibine görüş mesafesi 3 bin 500 metre puslu bilgisi verildi, gerçekte görüş 100 metre sisliydi.Radar operatörü, pilot pisti görmediğini belirt-mesine rağmen 'yaklaşmaya devam ediniz' dedi.Uçuş ekibi, havaalanı çevre aydınlatması ile pist ışıklarını karıştırdıKaptan pilot, 6 ay önce tip intibakı yaptı. Bu tip uçakla hiç F/0 uçuşu yapmadıUçuş gece ve IMC'de gerçekleşti.Meydan hassas yaklaşma imkanlarından yoksun.'Askeri radar sivil trafiğe uymaz'Kaza raporunu hazırlayan heyet, şu tavsiyelerde bulundu:Askeri havaalanları sivil trafik için kullanılırken bazı yeni düzenlemelere ihtiyaç var.Askeri radar sistemi sivil trafik için uygun değil.THY eğitime daha fazla ağırlık vermeli.Bütün uçuş ekiplerine özellikle minimum yaklaşma noktasına gelindiği anda yapılacaklar bir kez daha anlatılmalı.THY'nin kaptanlık atamasında yeni prosedür uygulanmalı. (Kazadan sonra değiştirildi.)Meteoroloji yaklaşma ve alçalma noktalarındaki hava durumlarını anında bildirmeli.Havaalanları yeni bazı teknik donanımlarla desteklenmeli, uçaklara arazi uyarı sistemleri konulmalı.

Sistem hata yapmaya müsaitSivil Havacılık Genel Müdürlüğü raporun analizini yaparken şu noktalara dikkati çekti: 'Bu kazada temel hata pilotajdan kaynaklanıyor. Kötü hava şartları da etkili olmuştur. Ancak THY açısından bir eğitim eksikliği söz konusu. Özellikle uçuş ekibi oluşturulması ve kaptan pilot tespitinde sistem hata yapmaya müsait. Nitekim kazadan sonra bu konuda bir mevzuat değişikliğine gidildi.' Raporda ayrıca, THY, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, askeri havaalanları, DHMİ arasında sağlıklı bir eşgüdümün istendi.SADECE 5 KİŞİ KURTULMUŞTU THY'nin RJ-100 tipi uçağı, 8 Ocak 2003 tarihinde, İstanbul'dan saat 18.45'te havalandıktan sonra Diyarbakır Askeri Havaaalanı'na inişi sırasında (saat 20.20) piste 900 metre kala yere çakıldı. Uçakta bulunan 3'ü bebek, 75 yolcu ve 5 mürettebattan sadece 5 yolcu sağ kurtuldu. 75 kişi hayatını kaybetti. Kazanın boş arazide gerçekleşmesi facianın daha da büyümesini önledi. Enkaz, 200 metre uzunluğunda ve 100 metre genişliğinde bir alana dağıldı.

http://www.aksam.com.tr/arsiv/aksam/2004/10/13/gundem/gundem2.html