Bakan Karaismailoğlu Kanal İstanbul sürecini hızlandırıyor

-
Aa
+
a
a
a

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Kanal İstanbul’da ihale sürecini hızlandırıyor.

Gezegenin Geleceği: 3 Haziran 2020
 

Gezegenin Geleceği: 3 Haziran 2020

podcast servisi: iTunes / RSS

Kanalın iki yakasında kurulacak şehirler için de Arnavutköy ve Başakşehir belediyeleriyle yapılan görüşmelerde son aşamaya gelindiği iddia ediliyor. Temmuz ayı içerisinde de imar planlarının askıya çıkması bekleniyor. Hürriyet’ten Eray Görgülü’nün edindiği bilgilere göre Karaismailoğlu, görevi eski bakan Cahit Turhan’dan devraldığından itibaren Kanal İstanbul ile ilgili yoğun bir mesai içerisine girdi. Bakan, ihalenin bu yılın ikinci yarısında yapılması için ilgili birimlerle hazırlık içerisinde. Edinilen bilgilere göre, Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü 45 kilometre uzunluğunda 275 metre genişliğindeki kanalın yapım işlerine ait ihale dökümanlarını hazırladı. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı da 1/100 bin ölçekli imar planını tamamladığı projede bin ve 5 binlik uygulama imar planlarında son aşamaya geldi. Arnavutköy ve Başakşehir belediyeleri ile bazı alanlarda başlayan yer tahsisine ilişkin görüşmelerin sonlanmasının ardından Temmuz ayı içerisinde imar planının askıya çıkması bekleniyor. İtirazların sonuçlanmasının ardından kanal inşaatındaki tüm süreç ve yetki Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı‘na geçecek. 

Bakanlığa termit çağrısı

Doğu Akdeniz Çevre Dernekleri Platformu, Adana Tabip Odası, Adana Ziraat Mühendisleri Odası, 350.org, Avrupa İklim Eylem Ağı, Ekosfer, Sağlık ve Çevre Birliği, TEMA Vakfı, WWF-Türkiye ve YUVA Derneği, Adana’nın Yumurtalık ilçesi Sugözü Kumsalı’na yapılan ve ithal kömürle çalışacak Hunutlu Termik Santralı inşaatının bir an önce durdurulması için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’na çağrıda bulundu. Adana’nın ve İskenderun Körfezi’nin bir termik santral daha kaldıramayacağını belirten kuruluşlar, halk sağlığını tehdit eden santralın Sağlık Etki Değerlendirmesi ve tüm körfezi kapsayan kümülatif hava kirliliği modellemesi yapılmadan inşaatına başlandığını belirterek, santral inşaatının durdurulmasını Change.org/AdanayaTemizHava adresinde başlattıkları kampanya ile talep etti. Kömürlü termik santrallar ve ağır sanayinin yer aldığı İskenderun Körfezi’ndeki birçok istasyonda hava kirliliğine ilişkin anlık veri akışı sağlanamıyor. Bölgede yaşayan insanlar kirliliği takip edemediği gibi, bölgedeki termik santralların baca gazı ölçümlerinden çıkan sonuçlar talep edildiğinde veriler paylaşılmıyor. Kuruluşlar ayrıca Adana’daki hiçbir istasyonda en tehlikeli hava kirleticisi olan PM2,5’in ölçülmediğine dikkat çekti. Denizli Milletvekili Cahit Özkan, yaptığı basın toplantısında, “Planlanan santralın su havzalarına yakınlığı, su depolarının bulunduğu bölgede olması, yerleşim alanlarına çok yakın mesafede olması yani yasal şartları etkin alan 3 kilometreden daha yakın olması nedeniyle ve özellikle sağlık ve ulaşım altyapısı ile tarım alanları dikkate alındığı zaman ÇED açısından şu anda yapılması uygun değil. Büyükşehir Belediye Başkanı Osman Zolan ilk andan itibaren,  biz de milletvekilleriyle beraber sürekli Enerji Bakanlığı, Çevre Bakanlığı ve Tarım Bakanlığıyla gerekli görüşmeleri yapmak suretiyle buradaki sıkıntıyı dile getirdik. Yaptığımız görüşmeler çerçevesinde Tavas Avdan bölgesine yapımı planlanan termik santralı projesi durduruldu” dedi. Kampanya Change.org/AdanayaTemizHava adresinde imzaya açık.

"Bisiklet gezegen için de önemli"

İstanbul Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Sürdürülebilir Üretim ve Tüketim Derneği (SÜT-D) Başkanı Prof. Dr. Filiz Karaosmanoğlu 3 Haziran Dünya Bisiklet Günü için yaptığı açıklamada "Bisiklet bizlerin ve gezegenimizin sağlığı için önemli. Dünya Sağlık Örgütü'ne göre bisiklete binme kalp hastalığı, felç, belirli kanserler, diyabet ve hatta ölüm riskini azaltırken, eşitlikçi ve uygun maliyetle ulaşımı sağlar. Bisiklet yoksulun sağlık hakkaniyetine erişiminin bir yolu. Bisiklet mühim. Ulaşımın hava kirliliği ve iklim değişimine etkisi yüksek. Yüksek karbon ayak izli ulaşım gezegenimizin sağlığını bozar. Sağlıklı, sürdürülebilir yaşam için her birimize görev düşüyor. Bisiklet yolları için de yerel yönetimler ve resmi erk adeta seferberlik yapmalı. Hareketliliğinin karbon ayak izini bisikletle düşürmeliyiz. Çünkü bisiklet basit, uygun fiyatlı sürdürülebilir bir ulaşım aracı. Yanı sıra bisiklet eğitim, sağlık ve spor için de önemli. Bisiklet sürdürülebilir taşımacılığın sembolü, sürdürülebilirliğin öğesi, iklim esnek yaşamın gereği." dedi. 

Avdan halkı da termik istemiyor

Tavas Avdan santrali için BirGün gazetesinden Aycan Karadağ’ın haberine göre ise Büyük Menderes İnisiyatifi (BMİ) “Bölgede yaşayanlar ve ekoloji mücadelesi veren BMİ için yeterli değil. Avdan Kömürlü Termik Santralının durdurulmasında iki kurum; Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı yetkili. BMİ olarak talebimiz ekolojiye yapılan tahribatın durdurulması için, tüm proje ve çalışmaların iptalinin ilgili bakanlıklarca acilen açıklanması. TBMM’den ve ilgili bakanlıklardan resmî açıklama yapılıncaya kadar BMİ olarak konunun takipçisi olacağız. Avdan Kömürlü Termik Santralı’nın kurulmasına karşı olan herkesle ve her platformla dayanışmaya; havamıza, suyumuza ve toprağımıza sahip çıkmaya devam edeceğiz.” açıklaması yaptı. 

Öte yandan Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi, İzmir‘in Selçuk ilçesinde, 12’nci Grup Doğal Sit alanlarının koruma statülerinin değiştirilmesinden etkilenen Meryemana Tabiat Parkı için yargı yoluna gideceklerini açıkladı. Şehir Plancıları Odası İzmir’den yapılan açıklamada, sit statüsü değişikliklerinin; kamu yararına, koruma mevzuatına, şehircilik ilkelerine ve planlama esaslarına aykırı olduğu belirtildi.