Şevket Akıncı'yla "Öteki Caz"

Açık Dergi
-
Aa
+
a
a
a

Açık Dergi'de Öteki Caz kitabı geçen yaz Pan Yayıncılık tarafından yayınlanan müzisyen ve eğitimci Şevket Akıncı'yla beraberiz!

Açık Dergi'de Öteki Caz kitabı geçen yaz Pan Yayıncılık tarafından yayınlanan müzisyen ve eğitimci Şevket Akıncı'yla beraberiz!
Şevket Akıncı'yla "Öteki Caz"
 

Şevket Akıncı'yla "Öteki Caz"

podcast servisi: iTunes / RSS

Pan Yayıncılık ülkemizde uzun yıllardır müzik yayıncılığının en önemli kaynaklarından biri ola geldi. Işık Tabar Gencer ve Ferruh Gencer'in Türkçe müzik yazınına katkılarından ne kadar bahsetsek az... Bununla birlikte son ürünlerinden birine yakından bakmayı deneyebiliriz: Öteki Caz

Öteki Caz, Şevket Akıncı’nın 20. ve 21. yüzyıla odaklanarak kaleme aldığı bir caz tarihi kitabı. Yaklaşık 20 yıl önce vermeye başladığı caz tarihi dersleri süresince cazın tanımının genişlediğini, ana akım caz dışında kalan birçok müzik türünün de ele alınması gerektiğini düşünen Akıncı kitaba “Müzik nedir?”, “Gürültü nedir?” gibi tanımlar ve yaklaşımlarla başlayarak “yeni müzik/özgür müzik” kavramına değiniyor. Ardından cazın doğuşu ve evrimi, özgür caz, çağdaş müzik, İkinci Chicago Okulu, özgür doğaçlama, izlenimci caz, postmodern caz, 1980’ler ve sonrası ile günümüz müzik endüstrisini hem dönemler arası hem de kültürler ve yaklaşımlar arası etkileşimlerle beraber ele alıyor. 

Açık Radyo dinleyicisinin oldukça aşina olduğu isim Şevket Akıncı. Açık Radyo'da Volkan Terzioğlu, Can Tutuğ ve Robert Reigle'la sürdürdüğü (kitaba da ismini veren) Öteki Caz radyo programının yanı sıra Şevket, Türkiye'nin hem önemli müzik eğitimcilerinden hem de caz icracılarından birisi. Çağdaş müzik sahnelerimizin kapısı başta caz alanında olmak üzere şayet doğaçlamaya bir parça kapı açmış durumdaysa; Şevket Akıncı'nın alanında gösterdiği dirayet, sabır ve emeği görmezden gelmek mümkün olamaz. 

Ansiklopedik olduğu kadar interaktif de olan, üstelik doğaçalama sahnelerinin kıymetli isimlerinin katkılarıyla geliştiği düşünülürse kolektivite unsurunu da barındıran Öteki Caz, oldukça ilginç bir okuma deneyimi de vaat ediyor. Kimi zaman bir eğitimcinin tonuyla, kimi zaman sahenelerden bir doğaçlama icracısının müzik piyasasına ilişkin sivri (ve haklı) tespitleriyle ama en çok da emektar bir dinleyicinin kulağıyla okuyucu bu kitapta farklı tınılar ve hakikatler keşfedecek. Üslupların, belki ilk bakışta karmaşıklık olarak görülebilecek bu diyalogu, Türkçe müzik yazınının çok ihtiyaç duyduğu bir referans eser. 

Açık Dergi'de doğaçlama usulü kaydettiğimiz söyleşimizde Şevket'le Öteki Caz'ın kaynaklarını ve kültürel alandaki yerini konuşmaya çalıştık. Eser okuyucusunu bekliyor.