Petrol ve gaz sahalarını geliştirme kararı geçersiz

-
Aa
+
a
a
a

Norveç hükümetinin yeni açık deniz petrol ve gaz sahaları geliştirmek için verdiği üç izin geçersiz kılındı.

Gezegenin Geleceği: 24 Ocak 2024
 

Gezegenin Geleceği: 24 Ocak 2024

podcast servisi: iTunes / RSS

Norveç hükümetinin yeni açık deniz petrol ve gaz sahaları geliştirmek için verdiği üç izin, yeni sahalar için emsal oluşturabilecek bir kararla, çevresel etkileri yeterince değerlendirilmediği gerekçesiyle geçersiz kılındı. İklim kampanya grupları, çıkarılacak fosil yakıtların kullanımının neden olacağı sera gazları yoluyla küresel iklim üzerindeki etkisinin dikkate alınmadığını öne sürerek, Oslo Bölge Mahkemesi’nden üç Kuzey Denizi sahasının gelişimini engellemesini talep etmişti. Greenpeace ve ortağı Nature and Youth tarafından açılan dava, yaklaşık 875 milyon varil petrol eşdeğerinin toplam rezervini barındıran Breidablikk, Yggdrasil ve Tyrving sahalarıyla ilgili. Yargıç Lena Skjold Rafoss’un kararında, ‘Mahkemenin vardığı sonuç, Breidablikk, Yggdrasil ve Tyrving petrol yataklarının geliştirilmesi ve işletilmesi planına ilişkin kararların geçersiz olduğu yönünde’ denildi. Karara şu şekilde devam edildi, ‘Etki değerlendirmesi, muhalif seslerin duyulmasını ve dikkate alınmasını ve karar alma temelinin doğrulanabilir ve kamuoyuna açık olmasını sağlar. Bu, çevreyi etkileyebilecek kararlara demokratik katılımı korumak açısından önemli.’ Karar yalnızca yakın zamanda onaylanan üç saha için alınırken, Norveç kıta sahanlığındaki diğer faaliyetler devam edecek. Norveç Enerji Bakanı Terje Aasland ise hükümetin karara katılmadığını ve itiraz edebileceğini söyledi. Greenpeace Norveç’ten Frode Pleym ise kararın büyük bir zafer olduğunu belirtti.

Doğu Karadeniz'de küresel iklim değişikliğinin etkileri

Doğu Karadeniz'de küresel iklim değişikliğinin etkileriyle görülen ani, yerel ve şiddetli yağışlar, sel, taşkın ve heyelanlara neden oluyor. Yağış rejiminin değişmesiyle ani sel ve heyelan riski artan bölgede, son dönemde doğal afetler yaşanıyor. Alt ve üst yapıda hasara yol açan, can ve mal kayıplarına neden olan seller, özellikle deniz seviyesinden yüksek kesimlere atılan çöp ve atıklarla debisi artan derelere sürüklenip Karadeniz kıyılarında birikiyor. Evsel, plastik, metal ve hafriyat gibi atıklar, oluşturduğu kirliliğin yanı sıra deniz ekosistemini de tehdit ediyor. Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Deniz Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Coşkun Erüz, küresel ısınmanın neden olduğu ani, aşırı ve şiddetli yağışların katı atık kirliliğini Karadeniz’e taşıdığını belirtti. Erüz, “Küresel ısınma tüm dünyada olduğu gibi Türkiye için de bir gerçek. Artık her yerde doğal ya da antropojenik değişim söz konusu. Örneğin küresel ısınmayla Karadeniz'de buharlaşma ve yağışların artış şeklini daha çok gösterme ihtimali var. Bununla birlikte küresel ısınmanın özellikle ani ve kararsız yağışları artırma özelliği de var. Bu da Karadeniz için çok ciddi bir tehlike. Bu, ani ve şiddetli yağışlara bağlı olarak sel olayların daha sık, daha kararsız şekilde görülmesi demek,” diye konuştu.

Nijerya'da tek kullanımlık çatal, kaşık, bıçak ve tabaklar yasaklandı

Nijerya'da plastikten yapılmış tek kullanımlık çatal, kaşık, bıçak ve tabaklar yasaklandı. Yasak kararı ülkenin en kalabalık eyaletlerinden Lagos'ta geçerli olacak. Lagos Çevre Komiseri Tokunbo Wahab, yaptığı açıklamada, biyolojik olarak parçalanamayan plastiklerin önemli bir kirlilik sorunu olduğunu ve kanalizasyonları tıkadığını belirtti. Wahab, eyalet yönetiminin tek kullanımlık strafor veya diğer plastikten üretilmiş çatal, kaşık, bıçak ve tabakların kullanımı ve dağıtımını yasakladığını duyurdu. Eyalet yetkilileri de bunları tedarik etmeyi sürdürenlerin para cezasına çarptırılacağını veya hapse atılacağını ifade etti. Uluslararası çevre uzmanları, Nijerya'nın yılda iki buçuk milyon ton plastik atık ürettiği ve bunların %88'inden fazlasının geri dönüştürülmediği belirtiliyor.

Elektrikli araçların otomobil pazarından aldığı pay katlanarak artıyor

Elektrikli araçların otomobil pazarından aldığı pay her yıl katlanarak artıyor. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre 2022’de Türkiye’de 14 bin 552 adet elektrikli otomobil satıldı. Türkiye Elektrikli ve Hibrid Araçlar Derneği (TEHAD) tarafından yapılan açıklamaya göre, bu sayı 2023’te 72 bin 179 adete ulaştı. Türkiye’deki elektrikli otomobil satışlarında yaşanan %496’lık artışla pazara giriş yapan yeni markalar önemli rol oynadı. Peki durum şarj istasyonlarında ne? TEHAD verilerine göre 2022’de Türkiye'de altı bin 500 adet elektrikli araç şarj istasyonu bulunuyordu. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun (EPDK) verilerine göre ise, 25 Aralık itibarıyla bu sayının sekiz bin 492’si yavaş şarj, üç bin 575’i ise hızlı şarj olmak üzere toplam 12 bin 67'ye ulaştı. Yani son bir yılda Türkiye’deki şarj istasyonu sayısı %185 arttı.

Türkiye’de albino çakal

Türkiye’de albino çakal görüntülendi. Konu ile ilgili Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı durumu, “Bugün doğada nadir görülen bir olaya tanıklık ediyoruz. Ülkemizde ilk kez ‘Albino çakal’ kayıt altına alındı. Ömrün uzun, yeşil vatan her daim yuvan olsun. Bu özel ve nadir güzelliği fark edip kayıt altına alarak Milli Parklar ekiplerimize ulaştıran doğasever çiftçimiz Ramazan Gül’e teşekkür ediyorum. Yaban hayatı zenginliğimizin ve bu nadir güzelliklerimizin hep birlikte farkında olacağız ve koruyacağız,” diyerek duyurdu.