Ordu'da HES'e karşı çıkan halk bir kez daha iş makinelerinin önüne geçip çalışmayı durdurdu

-
Aa
+
a
a
a

Ordu’nun Korgan ilçesine bağlı Çiftlik mahallesinde yapılmak istenen Balamir Hidroelektrik Santrali’ne (HES) karşı çıkan halk bir kez daha iş makinelerinin önüne geçerek çalışmayı durdurdu.

Gezegenin Geleceği: 10 Eylül 2020
 

Gezegenin Geleceği: 10 Eylül 2020

podcast servisi: iTunes / RSS

Ordu’nun Korgan ilçesine bağlı Çiftlik mahallesinde yapılmak istenen Balamir Hidroelektrik Santrali’ne (HES) karşı çıkan halk bir kez daha iş makinelerinin önüne geçerek çalışmayı durdurdu. Projenin yürütmesinin durdurulması istemiyle açılan davanın sonucunu bekleyen bölge halkı inşaatın devam etmesine karşı aylardır mücadele yürütüyor. Anka’nın aktardığına göre iş makineleri son olarak sabah saatlerinde bölgeye getirildi. Yöre halkının çalışmasını engellediği makineler gelen tepkiler üzerine bölgeden ayrılmak durumunda kaldı. Avukat İsmail Topçuoğlu, Çiftlik halkının 12 Temmuz’da Ordu İdare Mahkemesinde yürütmenin durdurulması ve HES projesinin iptali için dava açtığını söyledi. Topçuoğlu, “Mahkeme heyeti davalı kurumun davaya karşı bütün savunma ve belgelerini sunması için süre verdi. Bu süre sonunda yürütmenin durdurulması talebini değerlendirip karar verecek” dedi.

Denver yazdan kışa geçti!

Amerika Birleşik Devletleri’nin Colorado eyaletinde bulunan Denver kentinde yaşayan insanların hayatları iki günde değişti. Pazar günü bölgede yaşanan rekor sıcaklıkların üzerinden 48 saat geçmeden Denver’da kar yağışı bekleniyor. Sıcaklıklar 38 dereceden 2 dereceye geriledi. Kısa sürede meydana gelen bu rekor değişimin ardından bölgede gün içinde kar bekleniyor. Dün aşırı sıcak yüzünden bölgede yangın çıkmıştı. Bugün ise 25 santimetre yüksekliğinde kar yağması öngörülüyor. İklim krizi etkilerini çok net gösteriyor... 

Havayolu ulaşımı iklim krizini artırıyor

Havayolu ulaşımının ne kadar ısınmaya neden olduğuna dair şu ana kadar gerçekleştirilen en kapsamlı analiz, uçak kullanımının küresel ısınmaya katkısının 2000 ile 2018 arasında neredeyse iki katına çıktığını ortaya koydu. Havayolu kullanımındaki hızlı büyüme, iklime olan zararını azaltmaya yönelik çabaları çok geride bırakıyor. İngiltere Manchester Metropolitan Üniversitesi’nden David Lee, araştırmanın, koronavirüs salgını nedeniyle uçuşlardaki büyük düşüşten önce, yalnızca 2018’e kadar gittiğini söylüyor. Lee, “Ancak koronavirüsün neden olduğu, sadece bir kesinti, uzun vadede pek bir fark yaratmayacak” diye ekledi. Uçakların iklim üzerinde birçok başka karışık etkileri de oluyor. Örneğin jet motorlarından gelen is, tıpkı bulutlar gibi, hem dışarı çıkan ısıyı Dünya’nın yüzeyine geri yansıtarak bir ısınma etkisine hem de güneş ışığını uzaya geri yansıtarak bir soğutma etkisine sahip olabilen kontraillerin (yoğunlaşma izi) oluşumunu tetikliyor. Benzer şekilde motorlardan çıkan azot oksitler, önemli seragazı türleri olan ozon gazını artırdığı gibi metan gazını da yok ediyor. Ekip, genel olarak insan faaliyetlerinden kaynaklanan küresel ısınma etkisinin %3,5’undan havayolunun sorumlu olduğunu hesapladı.  Lee, biyoyakıtlara geçmenin de çözüm olmadığını, çünkü biyoyakıtlar için yetiştirilen mahsullerin tüm etkileri hesaba katıldığında, emisyonları çok fazla düşürdüklerinin net olmadığını belirtiyor. Ancak, atmosferdeki karbondioksiti sentetik gazyağına dönüştürmek için yenilenebilir enerji kullanmak emisyonları büyük ölçüde azaltabilir. Sentetik gazyağına geçmek, bireysel uçuşları karbon nötr hale getirebilir. Lee bu şekilde kontrail maddelerden kaynaklanan ısınma etkisinin yarı yarıya azaltılabileceğini söylüyor çünkü sentetik gazyağı, jetlerdeki çoğu isi üreten aromatik kimyasalları içermiyor. Lee, “Bunu yapmak mümkün, ancak geniş ölçekte nasıl yapacağımızı bilmiyoruz. Ve yerin altını kazmak daha ucuz olduğu sürece, asla büyük ölçekte yapılmayacak” diyor ve fosil yakıtların kullanımının yasaklanacağı bir tarih belirlenmesi gibi büyük bir politika girişiminin gerekli olduğunu söylüyor.

İklim hedefi yasa olacak

Avrupa Birliği (AB) ülkeleri, bloğun “net sıfır” emisyona ulaşmayı hedeflediği 2050’ye kadar her 10 yılda bir, emisyon azaltım hedeflerini belirlemek için 2040’da yeni bir iklim hedefi düşünüyor. AB, iklim hedeflerini yasal olarak bağlayıcı hale getirecek bir yasa üzerinde bu yıl bir anlaşma yapmayı hedefliyor ve üye ülkeler önümüzdeki hafta metinle ilgili görüşmelere başlayacak. Ülkeler arasındaki müzakerelere öncülük edecek Almanya’nın önerisi, ülkeleri bloğun 2050 yılına kadar iklim nötr olma hedefine yönelik doğru yolda tutmak için 2040’da yeni bir AB emisyon azaltım hedefi belirleyecek. İklim yasasının AB üye devletleri ve Avrupa Parlamentosu tarafından onaylanması gerekecek. 

Zonguldak'ın havası daha da kirlenecek

Covid-19 pandemisi sürecinde sağlık durumu hassas ve kırılgan olduğu İçin sokağa çıkma yasağı ilanlarında “30 büyükşehir ve Zonguldak” olarak geçen ve tüm kısıtlamaların uygulandığı Zonguldak’ta, Filyos Limanı’na demiryolu ve karayolu bağlantı projesinin ilan edilmesi şehirde tepkilere neden oldu. Proje dosyasında göze çarpan noktalardan biri bu alanda planlanan yatırım türleri. Dosyada, limanın yanı sıra tersane, termik santral, çimento ve toprak sanayi, demir-çelik tesisi, LPG depolama tesisleri, petrokimya tesisi, petrol ve petrol ürünleri depolama tesisi, kömür-cevher stok alanı ve kül atım sahası gibi tüm kirli teknoloji ürünü yatırımların Filyos Vadisi’nde planlandığı açıkça ifade ediliyor. TEMA Vakfı Zonguldak İl Temsilciği, Filyos Limanı’na yapılması planlanan demiryolu ve karayolu bağlantı projesinin, Filyos Vadisi’ni geri döndürülemez biçimde tahrip edeceğine ve aralarında endemik türlerin de bulunduğu birçok canlının yaşamını tehdit edeceğine dikkat çekti. TEMA, ilgililerden Zonguldak’a insan sağlığını tehdit edecek ağır sanayi yatırımları yerine, doğa ile uyumlu ve insan sağlığını tehdit etmeyecek yeni yatırım talep etti.