Gezegenin Geleceği: 41. Gün

-
Aa
+
a
a
a

 

27 Ekim 2009

 

Kopenhag İklim Zirvesi’ne 41 gün kaldı.

 

Geçtiğimiz haftalarda sizlere radyoaktif atık taşıyan onlarca geminin  geçtiğimiz 30 yıl içinde İtalya’da mafya tarafından batırıldığından bahsetmiştim. Bu duruma el koymak isteyen İtalyan hükümeti, Calabria sahilinin 12 mil açığında bulunan batık bir gemiyi bulup incelemek için bir sonar araştırması başlattı. Daha önceden keşfedilen başka bir batık gemiden çıkartılan toksik ve radyoaktif atıklar ise şu anda  analiz ediliyor. Yetkililer, bu geminin batırılmasının, mafyanın 1990’da batırmayı deneyip başarısız olduğu Jolly Rosso adındaki gemiyle ilgili olduğunu tahmin ediyorlar. Ancak batık gemilerle mafya ilişkisinin kamuoyuna taşınmasını ne yazık ki istemiyorlar. Bu nedenle gerçekten olayları aydınlatıp aydınlatmayacakları şüpheli. İlk önce gemileri araştırmakla görevlendirilen İtalyan araştırmacı, “gizlilik sözü” vermediği için görevden alındı. Ardından  sonar araştırmasına ilişkin ihaleyi, ihaleyi kazanan şirkete değil de adı sanı duyulmamış küçük bir şirkete verdiler. Bu dikkate değer gelişmeler şüphelerimizi doğruluyor. İtalya, gezegenin geleceğini düşünerek radyoaktif atıkların denizden çıkarılması ve suçluların bulunması için gerçekten çaba sarf edecek mi, hep birlikte göreceğiz.

 

Küresel reklam sektörü, Kopenhag'a kadar dünya liderlerine iklim değişikliği görüşmeleri için baskı uygulamak adına bir dizi inisiyatif başlatma kararı aldı. Bu kararın çıkış noktası ise, eski BM Genel Sekreteri Kofi Annan'ın 4 ay evvel Cannes Film Festivali'nde reklam sektörüne iklim değişikliğiyle mücadeleyi sağlamak yolunda çaba sarf etmesi için yaptığı çağrı. Örneğin dünyaca ünlü RSCG adlı reklam şirketinin eski müdürü, www.tcktcktck.org adresinde İklim Adaleti Zamanı adında küresel bir imza kampanyası gerçekleştiriyor. Ogilvy&Mather New York adlı reklam firması ise, www.hopenhagen.org adresinden bir kampanya yürütüyor. Leo Burnett'in Avustralya ofisinin genel müdürü ise Dünya Saati uygulamasını başlatan kişi. Bunların dışında da birçok reklam şirketi, The Economist ya da Time gibi dünyaca ünlü dergilerde iklim değişikliğiyle ilgili tam sayfa reklamlar yayınlatıyor. Tüm ülkelerde en çok okunan dergilerde yayınlanan reklamlar, dünyamızın geleceğini önemseyen bir kamuoyu oluşturmaya yardımcı oluyor.

 

24 Ekim Küresel İklim Eylem Günü’nde gezegenin geleceğini düşünen insanlar deniz yataklarından dağların tepelerine kadar 180’in üzerinde ülkede iklim değişikliğiyle mücadele çağrısında bulundu. Wanaka çöp toplayıcıları Yeni Zelanda’da kayak yapılan bir dağa tırmanarak, devletlerin bu dağdaki karların sürekliliğini sağlayacak kararlar almalarını istedi. Sydney’in sembolü Opera Binası’nın önünde yüzlerce aktivist bir araya geldi. Şangay’da yeşil binalar inşa eden mimar grubu, ofislerinin bulunduğu binanın çatısında bir araya gelerek 350 sayısını oluşturdu. Taj Mahal’de buluşan binlerce kişi, iklim için koştu. Beyaz Saray’ın önünde toplanan herkes, Obama’ya “harekete geç” mesajı gönderdi. Massachusetts’teki tüm kiliseler Cumartesi günü çanlarını tam 350 kez çaldılar. Amaç tabii ki yine gezegenin geleceği için karbondioksit üst seviyesinin milyonda 350 birim olduğunu hatırlatmaktı. İstanbul’da ise Galatasaray’da bir araya gelen aktivistler, çevre için yürüyüş gerçekleştirdi. Ayrıca Greenpeace ve Küresel Eylem Grubu gönüllüleri, İstanbul Boğazı’nda bir tekneden “Güneş Rüzgâr, Şimdi” çağrısında bulundu. www.350.org tarafından koordine edilen eylemler, Kopenhag’a kadar devam edecek. İklim liderleri, dünyanın her noktasından gelen çağrıları görmezden gelemezler.

 

Geçtiğimiz haftasonu, Greenpeace aktivistleri Madrid’in finans merkezi olan bölgesindeki ünlü dikilitaşa tırmanarak Zapatero’ya “iklim değişikliğini durdur” mesajı gönderdiler. Kasım’ın başında, Kopenhag’dan önceki son adım olan toplantı, Barcelona’da gerçekleştirilecek. Greenpeace, ev sahibi Zapatero’nun bu zirvede iklim yararına hareket etmesini istiyor. Ispanya’nın tutumu gerçekten de önemli çünkü AB gelecek dönem başkanı İspanya olacak. Greenpeace, İspanya’nın Norveç örneğini takip ederek tüm AB’yi sera gazı salımlarını %40 azaltmaya yönlendirmesini istiyor. Ayrıca İspanya’daki bazı tutarsızlıklara da işaret ediyorlar. Örneğin İspanya’da G20 tavsiyesinin aksine kömüre teşvik sağlanıyor. Hükümet, kömür sektörünün sübvanse edilmesi için yeni bir yasa değişikliği üstünde çalışıyor. Üstelik de ülke, ekonomik krizi bahane ederek iklim değişikliğiyle ilgili adım atamayacağını beyan etti. Kopenhag’a kadar eylemler devam edecek, Greenpeace’in “İklim için van minüt” kampanyasına siz de www.iklimicinvanminut.org adresinden katılabilirsiniz.

 

Kopenhag İklim Zirvesi’ne son 41 gün, gezegenin geleceği için geri sayım devam ediyor. Sağlıcakla kalın!

 

Dr. Uygar Özesmi - Greenpeace Akdeniz Genel Direktörü