Sanat için Alan: Arter 2020

-
Aa
+
a
a
a

Sanat için Alan mottosuyla faaliyete devam eden Arter'in 2020 programını Açık Dergi'de İlkay Baliç'le konuşuyoruz.

arter
Açık Dergi
 

Açık Dergi

podcast servisi: iTunes / RSS

Arter, 2020'de koleksiyondan ve koleksiyon dışından sergilere yer vermenin yanı sıra yeni üretimleri desteklemeye devam ediyor. 2020'nin önce çıkan programı şöyle: 

Cevdet Erek, Bergama Stereotip
Küratör: Selen Ansen
27.02-09.08.2020

 
Cevdet Erek'in Arter'deki galeri mekânına özel olarak tasarladığı bu yapıt, Büyük Bergama Sunağı'nı ve serüvenini yeniden yorumlayarak sesli bir mimari oluşturuyor. Bu mekâna özgü yerleştirme, halen Berlin'deki Hamburger Bahnhof Müzesi'nde sergilenmekte olan Bergama Stereo isimli yapıtın bir varyasyonu niteliğini taşıyor.
 
Nevin Aladağ, İzler
12.03-23.08.2020

 
Arter Koleksiyonu'nda yer alan bu üç kanallı video yerleştirmesinde Nevin Aladağ, çocukluk ve ilk gençlik yıllarını geçirdiği Stuttgart'ın kentsel ve doğal parçalarını müzik icracılarına dönüştürerek kentin bir portresini çiziyor.
 
KP Brehmer. Büyük Resim
Küratör: Selen Ansen
16.04-06.09.2020

 
2020'de Arter, Kapitalist Realizm hareketi ile ilişkilendirilen Alman Sanatçı KP Brehmer'in (1938-1997) kapsamlı bir retrospektifini sunacak. 200'ün üzerinde yapıtın ve arşiv malzemelerinin yer aldığı sergi, Neues Museum Nürnberg (Almanya), Hamburger Kunsthalle (Almanya), Kunstmuseum Den Haag (Hollanda) ve Arter tarafından gerçekleştirilen ortak yapımın son bölümü olacak.
 
Sesli Dizi No. 3: Duyan Gözler İçin
Küratör: Melih Fereli
14.05.2020-10.01.2021

 
Sesli Dizi kapsamındaki bu grup sergisi, Arter Koleksiyonu'ndan çoğu müzikle güçlü bir bağ kuran 23 yapıtı bir araya getiriyor. John Cage'in rastlantısal müziği sessizlikle bir araya getiren deneysel yaklaşımını ve Fluxus sanatçılarını referans alan sergide, ziyaretçiler galeri alanına hâkim olan sessizliğin içinde yapıtlardan yükselen ''sesleri'' keşfetmeye ve hayal etmeye davet ediliyor.
 
David Tudor ve Composers Inside Electronics, Inc.
Rainforest V (variation 3)
Küratör: Melih Fereli
14.05-01.11.2020

 
1968 yılında koreograf Merce Cunningham tarafından besteci David Tudor'a bir dans yapıtı olarak sipariş edilen Rainforest, daha sonra CIE'den (Composers Inside Electronics, Inc) John Driscoll ve Phil Edelstein tarafından kendi kendini icra eden bir ses yerleştirmesine dönüştürüldü. Yerleştirmede çeşitli biçimlerde birleştirilmiş gündelik kullanım nesneleri (örneğin bir şamandıra, plastik fıçı, bakır kova, saksı veya raket) tavandan sarkıyor ve önceden kaydedilmiş ses dosyalarından gelen sinyallerle titreşirken yağmur ormanlarının doğal seslerini hatırlatan bir ses çevresi meydana getiriyor.
 
Gökcisimleri Üzerine
Küratör: Kevser Güler
11.06.2020-07.02.2021

 
Bu grup sergisi Arter Koleksiyonu'ndaki, bir araya gelme ve dağılma, birbirine yaklaşma ve uzaklaşmanın imkânlarıyla uğraşan yapıtlardan bir konstelasyon sunuyor. Sergi, karşılaşma, birleşme ve çözülmelerin, duygulanımsal ve maddesel ilişkiler ağına ve tekil yapıtlar ile sergilerin bu bağlamdaki özgüllüklerine odaklanıyor.
 
Emre Hüner (kişisel sergi)
Küratör: Aslı Seven
03.09.2020-28.02.2021

 
Emre Hüner'in Arter'deki kişisel sergisi, farklı katmanlardan oluşan yarı-kurgusal bir senaryo metni etrafında beliren yeni çalışmalardan oluşuyor. Sergide yer alan film, heykel ve yerleştirmeler, kendini ölçek ve malzeme farkları ve tekrarları üzerinden hissettiren altyapısal bir makine-özneye işaret ediyor.
 
Alev Ebüzziya Siesbye (kişisel sergi)
Küratör: Eda Berkmen
10.09.2020-31.01.2021

 
Alev Ebüzziya Siesbye'nin Arter'deki kişisel sergisi tamamen yeni üretimlerden oluşuyor. Sanatçının renk, şekil ve boyut farklarını en aza indirgeyerek bu sergi için özel olarak ürettiği yüksek pişirimli çanaklar, güzellik, uyum ve dengenin evrenselliğini gündelik ve kadim bir nesnede buluşturuyor.
 
Koleksiyondan grup sergisi 
Küratör: Selen Ansen
01.10.2020-02.05.2021

 
Arter Koleksiyonu'ndan oluşturulan ve ''doğa'' kavramı etrafında şekillenen bu grup sergisi, kültür, yapıntı, anlatılar ve ütopya kavramları aracılığıyla insanın doğaya yaklaşımını araştıracak.
 

 **

Arter'de ayrıca yepyeni bir festival de başlıyor: Yeni ve En Yeni Müzik Festivali. Klasik ve elektronik müzikten beslenen ve disiplinlerarası geçirgen bir yapıya sahip “Yeni Müzik”in önemli temsilcileri arasında yer alan besteci ve müzisyenler, 6, 7, 8 Şubat 2020 tarihlerinde Arter’in performans salonları Sevgi Gönül Oditoryumu ve Karbon’da çok yönlü bir keşif alanı açacak.

Berlin’in deneysel sanat ve müzik sahnesinin önde gelen figürlerinden, Klangspuren Schwaz Tirol, MaerzMusik / Berliner Festspiele, Ruhrtriennale gibi köklü festival ve bienallerin sanat yönetmenliğini ve müzik küratörlüğünü üstlenen Matthias Osterwold’un sanat yönetmenliğinde gerçekleşecek Yeni ve En Yeni Müzik Festivali, üç güne yayılan programıyla dinleyicilere beş konser etrafında kurgulanan yoğun bir müzik deneyimi vaat ediyor.

Festival 6 Şubat Perşembe günü 19:30’da Karbon’da, Avrupa çağdaş müzik sahnesinin öne çıkan genç bestecilerinden Enno Poppe’nin Ensemble Mosaik dahilinde gerçekleştireceği Rundfunk “Radio Broadcasting” performansıyla açılıyor. Konser, aralarında Koenig, Kessler, Chowning’in bulunduğu öncü müzisyenler tarafından, 60’lı ve 70’li yıllarda ortaya konan “eski” FM Synthesis, Minimoog ve Piganino tınılarını dokuz bilgisayar ve dokuz klavye yoluyla müzikal bir laboratuvar ortamında yeniden işleyerek yaratıcı biçimlerde dönüştürecek.

Yeni ve En Yeni Müzik Festivali, 7 Şubat Cuma günü iki konserle devam edecek. Besteci ve icracılar Mehmet Ali Uzunselvi, Mithatcan Öcal, Emre Dündar, Şahin Kureta, Onur Dülger ve Uğurcan Öztekin tarafından kurulan ICC (Istanbul Composers Collective), her bir bestecinin kendi yazı estetiğine devşirebileceği doğaçlamalar üzerinden, canlı görsellerin de eşlik edeceği serbest bir performansı 19:30’da Sevgi Gönül Oditoryumu’nda sergileyecek. Aynı gün saat 21:00’de ise, Mazen Kerbaj’ın üçlüsü Wormholes canlı illüstrasyonlar ile zenginleştirilecek bir performansla Karbon’da dinleyicileriyle buluşacak. Lübnan’ın serbest doğaçlama ve deneysel müzik alanının etkili aktörleri arasında yer alan ve Beyrut’ta her yıl düzenlenen doğaçlama müzik festivali Irtijal’in kurucularından biri olan Kerbaj, Sharif Sehnaoui ve Tony Elieh’in enstrümanlarından yükselen sıradışı seslere cam bir yüzey üzerinde çeşitli boya, havlu, sprey ve fırçalarla yaratacağı soyut, dönüşen çizimlerle eşlik edecek. 

Festivalin son günü olan 8 Şubat’ta yine iki konser gerçekleştirilecek: Mazen Kerbaj bu kez enstrümanlarında Dada ve Fluxus etkilerini sesin beklenmedik tınılarıyla harmanlayan üçlüsü “A” Trio ile 20:00’de Sevgi Gönül Oditoryumu sahnesinde olacak. Gitarda Sharif Sehnaoui ve kontrbasta Raed Yassin’in yer aldığı üçlü, küresel sanat söylemini köklerinden beslendikleri geleneklerle birleştirerek anlık durumlardan yola çıkan yeni bir müzik dili yaratıyor. 22:00’de ise, Ryuichi Sakamoto, Ryoji Ikeda ve Blixa Bargeld gibi müzisyenlerle etkileyici ortaklıklar gerçekleştiren alva noto, ses ve ışık frekanslarını minimal bir estetikle bir araya getireceği UNIEQAV yerleştirmesi ile Karbon’da olacak. alva noto mahlasıyla bilim ve müziğin kesişim alanlarını keşfe çıkan Alman müzisyen ve görsel sanatçı Carsten Nicolai, Arter Yeni ve En Yeni Müzik Festivali’nin son konserinde ses tasarımlarının akışkan dinamiğini akustik ve görsel sembollere dönüştürecek.

Yeni ve En Yeni Müzik Festivali’nin biletleri, Arter’den temin edilebilir veya 0212 708 58 01 numaralı telefon yoluyla rezervasyon yaptırılabilir.

 
**

Arter’in açılış programı kapsamındaki sergiler de devam ediyor. Rosa Barba’nın, 2010–2015 yılları arasında müze depolarında çektiği üç filmden oluşan ‘Gizli Konferans’ başlıklı yerleştirmesi 2 Şubat’a; İnci Furni’nin, bu sergi için ürettiği yeni işlerini bir araya getiren ‘Bir An İçin Durdu’ başlıklı kişisel sergisi 23 Şubat’a kadar görülebilir. Arter Koleksiyonu’ndan oluşturulan ve bellek, zaman ve mekân kavramları etrafında şekillenen ‘Saat Kaç?’ sergisi 22 Mart’a; Ayşe Erkmen’in 1970’lerden bu yana gerçekleştirdiği sanatsal üretim içinden retrospektif bir anlayışla seçilenlerle birlikte, bu sergi için özel olarak tasarlayıp ürettiği yeni işleri bir araya getiren ‘Beyazımtırak’ sergisi 19 Nisan’a; jest, kalıntı ve iz temaları etrafında kurgulanan ‘Kelimeler Pek Gereksiz’ başlıklı koleksiyon grup sergisi 10 Mayıs’a kadar Arter ziyaretçilerine açık olacak. 1976 yılında hayatını kaybeden sanatçının tüm üretimini bir araya getiren Altan Gürman retrospektif sergisi ise 6 Eylül’e kadar ziyaret edilebilir.