İbrahim Somalı

-
Aa
+
a
a
a

Uzun zamandır Açık Radyo dinleyicisi olarak reklamlarınızdan biri hakkında eleştirim olacak.

Merhaba,

Uzun zamandır Açık Radyo dinleyicisi olarak reklamlarınızdan biri hakkında eleştirim olacak.

Yeşilay'ın iki reklamını yayınlıyorsunuz biri sigaraya karşı diğeri ise alkol karşıtı.. Alkol karşıtı olan hatalı bir algı oluşmasına da neden oluyor..

Kaza ile alkol eşitleniyor ve kazaların nedeni 'alkol'dür algısı oluşturuluyor.. Türkiye'de 2020 yılı ölümlü ve yaralanmalı kaza istatistiklerine bakıldığında yaklaşık 40,000 kazanın 600 kadarı alkol nedeniyle oluşmuş durumda.. yani yüzde 2 civarı... büyük çoğunluğu hız nedeniyle oluşmuş..

Alkol karşıtı reklamın hem hatalı algı yaratması hem de sigara karşıtı reklama göre daha fazla yayınlanması(7-8 e 1-2 gibi) Açık Radyo gibi hemen her konuda titiz/dikkatli bir kurum için anlaşılır gibi değil doğrusu..

Saygılarımla,

İyi çalışmalar.

İbrahim Somalı
 

İbrahim Bey merhaba,

Mesajınız ve duyarlılığınız için çok teşekkür ederiz. Bu gibi uyarılara her zaman -hatta şimdi her zamankinden bile fazla- ihtiyaç duyuyoruz. Gerek hatalı algı kaynağı olması, gerekse öteki "spot" ile yayın süresinin dengesiz olması açısından haklısınız. Ne var ki, bu konuda tamamen çaresiz olduğumuzu hemen belirtmeliyiz. Tahmin edeceğiniz gibi, burada itiraz mercii bile bulunmayan bir yasal zorunluluk durumu söz konusu. Şöyle ki:

6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri hakkında kanun ve 4207 sayılı Tütün Mamullerinin Zararlarının Önlenmesi ve Kontrolü hakkında kanun gereği medya hizmet sağlayıcı kuruluşlar belirli sürelerde kamu spotları yayınlamak zorundadır. Bu çerçevede, yayınlandığı gün, saat ve konuları önceden devletçe belirlenmiş olan bu zorunlu yayınların yayın akışları aylık olarak tarafımızdan RTÜK’e gönderilmektedir. Her iki zorunlu "spot", yaklaşık olarak birbirine eşit sürelerle yayınlanmaktaydı. Ancak, 'Tütün ve tütün ürünleri kullanımının insan sağlığına zararları konusunda kamuoyunun bilgilendirilmesi" adlı spot, gerekçesi bildirilmeksizin 10 Nisan'da yayından çekilmiş bulunuyor. O tarihten bu yana, bu iki spottan sadece biri, yani ‘Alkolün toplumsal zararları konusunda kamuoyunun bilinçlendirilmesi’ isimli kamu spotu, kurallara uygun olarak, Mayıs ayı boyunca toplam 90 dakika süreyle radyomuzda yayınlanmıştır. 

Anlayışınız için teşekkür ederiz. Eleştiri ve görüşlerinizi her zaman bekleriz.

Saygılarımızla,

Dilek Hepgüler