İşte yaratıcılık ve yenilikçilik – XIII

-
Aa
+
a
a
a

Köklü Değişimleri Yapabilmek

 

 

Kurumsal girişimciler artık sadece bir iş başlatan değil, aynı zamanda bir iş yöneten olarak da düşünülmelidir günümüzde. Böyle insanlar “Köklü Değişimler” yapmayı becerebilen insanlardır. Böyle insanlar için bu tarz değişiklikleri yapmak sanki eğlenmek gibidir. Belki kendilerinden daha fazla feragat etmek zorundadırlar ancak sonuçta kişisel doyum düzeyi de çok daha yüksek olacaktır.

 

Köklü değişime yelken açmanın üç aşaması vardır. Önce bir vizyon geliştirecek ve bunu tanıtacaksınız. Amiyane deyimi ile vizyonunuzu formüle edip sonra da satacaksınız. Sonra bu fikri geliştirmeye başlayacaksınız. En sonunda da bu fikir etrafında bir momentum yani ivmelenme yaratacaksınız.

 

Köklü değişimleri iki kategoride incelemek mümkün. Birincisi bireysel ya da kişisel vasıflar. İkincisi ise kişilerarası, yani insanları yönetme vasıfları.

 

Kaleidoscope Düşünme

 

Çocukluğumuzun çevirdikçe içindeki desenleri sürekli değişen dürbün benzeri oyuncakları düşünün. Önemli olan o şekillerin bolluğu ya da güzelliği değil, önemli olan o şekillerden oluşturabildiğiniz anlamlı fikirler. Kaleidoscope içinde bize binlerce değişik figürü yaratan sadece üç beş değişik renkte mikadan başka bir şey değil. Ancak dizilimleri değiştikçe yaratılan şeyler de farklı farklı. Oyuncağınıza bir yarım tur döndürüyorsunuz ve yepyeni bir şey ile karşılaşıveriyorsunuz. Köklü değişimleri yapmaya soyunan yaratıcı beyin de aynen böyle işliyor. Eldeki verilere bir yarım tur attırıyorsunuz ve hoooop size yepyeni bir iş alanı doğuyor.

 

Örnek vereyim: Otomobil lastikleri için çelik kord, yani özel demir teller üreten bir fabrikanın yöneticisiniz. Artan telleri belli bir boyda kesiyor ve uçlarını kıvırıyorsunuz ve betonarme yapımında donatı demiri yerine kullanılabilecek yepyeni bir ürün buluyorsunuz. Yani bir yarım tur attırdınız işletmenize. Hepsi o.

 

Köklü değişimler bununla da kalmıyor. Uçak fabrikanızdan bir otomotiv fabrikası oluşturuveriyorsunuz (Saab) ya da tam tersi otomotiv fabrikanızdan askeri vasıtalar üreten bir başka fabrika oluşturuyorsunuz.

 

İlk defa dondurulmuş yiyecek satışı başlatan Birdseye bu fikri Labrador’a yaptığı bir yolculukta, yöre halkının balıkları buzda dondurduktan sonra haftalarca bekletip taze gibi yediklerini görünce bu işi düşünmeye başlamıştır.

 

Vizyonları Konuşturmak

 

Köklü değişimleri yapabilecek yetenekteki insanların diğer bir vasıfları ise bu değişim arzularını dillendirebilmek. Bu tarz değişiklikler hiçbir zaman sistemden kaynaklanmaz. Hatta aksine sistem bu tür eğilimleri bastırma ve susturma arzusundadır. Köklü değişimler ancak ve ancak insan kaynaklı olabilir. Dolayısıyla her değişimin, her yeniliğin, her gelişen projenin arkasında konuşkan ve vizyon sahibi bir insan yatar. Bir fikrin arkasında o fikir için konuşacak bir insan yoksa o fikrin gelişmesini beklemeyin.

 

Takipçilik

 

Yeniliğin liderleri o yenilik üzerinde israrcıdırlar. İlk karşılaştıkları darbede pes etmezler. Yenilik konusunda başarı ve başarısızlıkları incelediğiniz zaman çoğunlukla başarılarda yılmadan ve zaman ayırarak ısrar edildiği, başarısızlıkta ise erken pes edildiği gözlenmektedir. Unutulmamalıdır ki bir projenin ortalarında çoğunlukla işler kötüye gitmektedir. Çok kolay işlerin haricinde bilgi birikimi ve deneyim ancak belirli bir süreden sonra konuya hakim olunmasını sağlayacaktır. Reddediciler zaten böyle zamanları genelde beklemektedirler. Özellikle büyük işletmelerde muhalefetin boyutu da büyük olacaktır. Yaratıcı kafanın engelleyici kafadan daha inatçı olması başarının şartlarından bir tanesidir.

 

İşbirliği Oluşturmak

 

Değişimcilik için kendi başına davranış vasfı kadar grup davranışı oluşturma vasfı da önemlidir demiştik. Bu vasıfların en önemlisi bir koalisyon oluşturmaktır. Tek başınıza o bahsettiğimiz döğüşleri ve inatçılığı kolay kolay yapamazsınız. Sizi destekleyen birileri daha olmalıdır. Böyle durumlarda şirket içi girişimciliğin şirket girişimciliğinden hiçbir farkı yoktur. Şirket içinde de parasal destek, legal destek, bilgi desteği ve işgücü desteği gereklidir. Zaten değişiklik sırasında bu işe kalkışanlar normal zamanlardan çok daha fazla maddi, teknolojik, bilgi ve legal desteğe gereksinim duyacaklardır. Bu kaynakların aktarımı ise bir koalisyon desteği olmadıkça hayalden ileri gidemez.

 

Ekipler ile Çalışmak

 

Önce destek oluşturacaksınız. Ancak unutmayın ki bu destek her şey değildir. Desteği verenlerin yeteneklerinden de yararlanan bir sinerji yaratmak şarttır. Bunun da tek yolu destek verenlerin vasıflarına göre ekipler oluşturmaktır. Unutmayın bir şeyin olmasını istemiyorsanız o işi komisyona, olmasını istiyorsanız o işi ekiplere havale etmeniz gerekir. Burada komisyon ile ekip arasındaki tek fark komisyonda o fikre muhalifler de bulunurken ekipte herkesin fikir etrafında birleşmiş olmaları şartıdır. Ekipler ise, mükemmel bir iş bölümü içinde çalışırlarsa yaptıkları ve yapmayı hedefledikleri ile her bir ekip diğer ekibi aşağıdan yukarı itici ya da yukarıdan yukarıya çekici görev göreceklerdir.

 

Başarıyı Paylaşmak

 

Son olarak, elde edilen başarının maddi ve manevi paylaşımını düzgün olarak yapmak bir sonraki başarının da temel taşı niteliğinde olacağını unutmamak lazımdır. Köklü değişim için yalnız olarak yola çıkan insan bu başarıyı dağıtırken ne kadar cömertse, bu başarının onu ödüllendirmesi de o kadar fazla olacaktır.