Saros'ta Kültür Turizm Alanına Dev Liman Projesi

Saros'ta Kültür Turizm Alanına Dev Liman Projesi

19 Temmuz 2018

Kültür Turizm Bölgesi ilan edilen Saros Körfezi'ne yapılması planlanan doğalgaz merkezi, liman ve boru hattı sebebiyle tarım arazileri, ormanlar ve kıyılar tehdit altında. Yapılması planlanan "Saros FSRU Gemi İskelesi" projesi kamuya ait bir şirket olan BOTAŞ tarafından yürütülüyor ve boru hattı ile ilgili bir ÇED süreci işlemiyor. Yeşil Bülten'de Ergene ve Trakya Platformu üyelerinden Avukat Bülent Kaçar ile birlikte Saros Körfezi'ni tehdit eden bu projeyi konuştuk.

19 Temmuz 2018 tarihinde Açık Radyo'da yayınlanmıştır.
Yeşil Bülten podcast servisi: iTunes / RSS

Yeşil Bülten'de bugün henüz 2 Temmuz'da duyulmuş, bugün de halkın katılımı toplantısının yapılacağı ve Trakya'yı ilgilendiren bir projeyi masaya yatırıyoruz. Saros'a yapılması planlanan "Saros FSRU Gemi İskelesi" süreci, kamuya ait bir şirket olan BOTAŞ tarafından yürütülüyor. Proje belki de bu yüzden, tüm Çevresel Etki Değerlendirme süreçlerinden kolayca sıyrılıyor. 

Programdan canlı yayın sırasında atılan tweetler/notlar şöyle; 

* * Kıyıköy’de longoz ormanları içinden geçen TürkAkım Projesini hatırlayacaksınız. Ama Trakya’yı düşünürsek eğer komple tehdit altında olduğunu söylememiz yanlış olmayacaktır. Avukat Bülent Kaçar yayınımızda bizimle.

* Bu bir iskele değil liman projesi. Petrol ürünlerinin karaya çıkartılacağı entegre bir tesis, bu yüzden entegre bir ÇED süreci yürütülmedi. Mevzuata, bilime de aykırı bir ÇED başvuru dosyası var. Raporda endemik bitki türü olmadığı söyleniyor, 1992’de kabul edilmiş tür var

* Bunun bir iskele olduğunu söylüyorlar ya, değil. Limandan karaya uzanan 17 km.lik bir boru hattı geçecek. Bu liman ve boru hattı bir arada tutulmalıydı. Ama iskele diyerek etkisi azaltılmaya başlanıyor

* Bakanlık kendi hazırladığı çevre bölge ve il planına da aykırı davranıyor. Bahsedilen alan enerji depolama alanı değildir. Saros kültür, turizm bölgesi ilan edilmiştir, yine aynı hükümetin bakanlıkları tarafından. 2 Temmuz’da Bakanlık bu projeyi uygun bulduğunu açıkladı

* Saros Aliağa ve İzmit Körfezine dönebilir durumda bu proje yapılırsa eğer.

* Proje Gökçetepe köyü ve bir balı köyün arasına yapılacak. Denizi, tarım arazilerini bitirecek bir şey demek bu. Sığ denizi kimyasal bir dolguyla dolduracaklar.

* Keşan’da 2 gün önce bölge halkıyla bir toplantı yaptık ve yöre insanları Saros Körfezi’ni terk etmeyeceklerini söyledi. Daha proje dosyası uygunluğu yayınlanmadan sağda sondaj çalışmaları başladı, deniz içinde kazıklar çakıldı. Kıyıya çıkışta beton direkler dikildi.

* Bizler şu an sürecin tamamına hakimiz ve sıkı sıkıya takip ediyoruz, böyle bir mücadele var. Koru dağlarının etekleri ve o bölgede Trakya’nın Güney ormanları. Sazlıdere civarına ev yapmak yasaktır ama şu an liman yapmak serbest gibi gözüküyor.

* Gelibolu karayolu ve Sazlıdere’de kalan bölgede ciddi bir orman ve ekolojik varlık var. Bir sürü endemik tür ve tarım faaliyeti var. O bölgede insanların yazlıkları var. O bölgede denize atık sızması, limanda gemi kazası olmaması imkansız bu özensizlikle.

* Bugün yapılacak halkın katılımı toplantısında dilekçeler yazılacak, halk tutanağını tutacak. BOTAŞ bir kamu şirketi. Bu ÇED süreci nasıl böyle yürüyor? Saros’un terkedilmeyeceğini düşünüyoruz

* Projede 270 metre iskele, ve çok geniş bir denize dolgu alanı var. İskele demek tamamen kamuoyu algısıdır. Buraya Atık ünitesi, birtakım binalar yapacak. Bu proje yapılırsa bir bakacağız demi sökün tesisi, tersane, rafineri yapılacak. Bu, bir başka inşaatın başlangıcı

* Ormanları yaracak olan 17 km.’lik boru hattıyla ilgili herhangi bir değerlendirme dosyası yok. Sanki o borular havadan geçecek gibi düşünülmüş anladığımız kadarıyla. Boru hatları ÇED süreçlerinden uzak tutuluyor gibi gözüküyor

* Halk hukuku da meşru direnme hakkını da kullanır, çünkü anayasanın 25. Maddesi bunu söylüyor.

Ergene ve Trakya Platformu üyelerinden Avukat Bülent Kaçar ile birlikteydik. Kaçar’ın ilk itirazı projenin adına. “Bu bir iskele değil liman” diyor. Öyle geniş bir proje ki, 573 dönümü kapsayacak, denize bir dolgu alanı yapılacak, 273 metrelik ‘iskele’ deniyor.

Doğalgaz gemilerinin yanaşabileceği bir alan olacak. Saros Körfezi’ni tehdit eden bu projeyi takip etmeye devam edeceğiz. Bu programın destekçisi Talha Ali Arslan’a teşekkürler. 

** Tweet akışını görmek için: https://twitter.com/imcyesilbulten/status/1019848758518059008