Polikistik Over Sendromu, İnsülin Direnci ve Beslenme

Polikistik Over Sendromu, İnsülin Direnci ve Beslenme

09 Mayıs 2018

Erişkin kadınların %5’inde görülen Polikistik Over Sendromu(PCOS) vakalarının %50-70’inde insülin direnci görülür. Peki, insülin direncinin PCOS’a ne tür bir etkisi oluyor?

09 Mayıs 2018 tarihinde Açık Radyo'da yayınlanmıştır.
Vegan Sağlık podcast servisi: iTunes / RSS

Kadın olalım erkek olalım vücudumuzda karşıt cinsiyetin hormonları az miktarda da olsa salgılanır vücut bunu engelleyen sistemi de geliştirir ve sıkıntı olmaz. Ancak, insülin direnci, kadınlarda tertesteron gibi erkeklik hormonlarının salgılanmasının bastırılmasındaki sistemi bloke eder. Kadında erkeklik hormonları yükselir ve kıllanma gibi sorunlar ortaya çıkar, yumurtalıklar çalışamamaya başlar, adet görmemelerin nedeni budur.

 

Peki, insülin direncini önleyerek polikistik over sendromunu tedavi edebilir miyiz?

 

Eğer kişi doğru yaşam alışkanlıkları kazanıp doğru beslenirse bunu yenebilir, ilaç kullanmak zorunda kalmaz.

 

Polikistik over sendromu’nu ve insülin direncini tedavi etmek için ne yapmalı?

 

İnsülin duyarlılığı artırılmalıdır. Bunun için;

 

Hayvansal tüketimlerden uzak durulmalı.

 

İşlenmiş yiyeceklerden, işlenmiş şekerli ürünlerden uzak durulmalı.

 

Fiziksel aktiviteyle insülin duyarlılığı artırılmalı.

 

Özetle yaşam tarzı değişikliği yaratmalıyız.

 

Hayvansal tüketimler:

 

Tüketilen hayvansallar insülinin kullanım mekanizmasına neden olur, bu insülin direncindeki en önemli etkendir. İnsülin direnci eğer tedavi edilmezse 5-10 yıl içinde tip-2 diyabete çevirir.

 

Haftada 5’ten fazla yumurta yiyenlerle haftada 1’den az yumurta yiyenlerin karşılaştırıldığı bir çalışmada 5’ten fazla yiyenlerin diyabet gelişim riskinin 3 kat arttığı tespit edilmiş (1). Diğer yandan 50 binden fazla kişinin dahil olduğu başka bir çalışmada yumurtanın diyabetenegatif etkisinin olduğu ortaya konmuştur (2).

 

 

İşlenmiş yiyeceklerden, işlenmiş şekerli ürünler:

 

Sanıyoruz bunu artık tartışmaya bile gerek yok, bu sanayi tipi tüketimler sadece insülin direncine değil kalp damar hastalıkları, yüksek tansiyona da neden oluyor. Size insülin direncini yenmeniz için verilen ilaçlar sadece insülin direnciniz için belki biraz fayda sağlar ancak yaşam tarzı değişiklikleri tüm yaşamınızın kalitesini artırır, sizi ilaçlara bağımlı olmadan kaliteli bir yaşama yönlendirir.

 

Fiziksel aktivite:

 

Fiziksel aktivite insülin duyarlılığını artırıyor(3). Konuyla ilgili yaptığım bir bilimsel çalışmada düzenli fiziksel aktivite yapan kişilerin insülin duyarlılıklarında ciddi artış görülüyor. Dileyene bu çalışmayı gönderebiliriz. Bunun için sitedeki iletişim formuna yazmanız yeterli.

 

PCOS ve insülin direnci danışanlarımda sıklıkla yanyana gördüğüm iki durum, bunu doğru bitkisel beslenme ve fiziksel aktiviteyle çözebiliyoruz. Lütfen ilaçlara sarılmak yerine, çözebileceğimiz kısımları yaşam tarzı değişiklikleriyle çözelim. Kullanılan antidiyabetik ilaçlar, folik asit, B12 vitamini eksikliklerine neden olabiliyor.

 

 

Kaynaklar:

 

(1) Lina Radzevicˇiene, Rytas Ostrauskas, Egg consumption and the risk of type 2 diabetes mellitus: a case–control study, Public Health Nutrition, Institute of Endocrinology, Medical Academy, Lithuanian University of Health Sciences

 

(2) Luc Djoussé, MD, DSC,1 J. Michael Gaziano, MD,1,2,3 Julie E. Buring, Egg Consumption and Risk of Type 2 Diabetes in Men and Women

 

(3) Jason M.R. Gill, Fiziksel aktivite, kardiyorespiratuar zindelik (fitnes) ve insulin direnci: kısa bir güncelleme, Türkiye Klinikleri