Gezegenin Geleceği: 27 Eylül 2019

-
Aa
+
a
a
a

Ünlü oyuncu Berna Laçin, Türkiye’de tek kullanımlık plastiklerin yasaklanması için bir kampanya başlattı. Change.org/PlastikYasaklansin adresinden ulaşılabilen kampanyada Berna Laçin plastik kirliliğinin boyutlarına dikkat çekiyor. 

Fotoğraf: Change.org
Gezegenin Geleceği: 27 Eylül 2019
 

Gezegenin Geleceği: 27 Eylül 2019

podcast servisi: iTunes / RSS

Ünlü oyuncu Berna Laçin, Türkiye’de tek kullanımlık plastiklerin yasaklanması için bir kampanya başlattı. Change.org/PlastikYasaklansin adresinden ulaşılabilen kampanyada Berna Laçin plastik kirliliğinin boyutlarına dikkat çekiyor. Ayrıca konunun Meclis’e de taşındığını ifade ederek 2021 yılına dek tek kullanımlık plastiklerin yasaklanmasını istiyor. Avrupa Birliği ülkeleri, 2021 itibarıyla, tek kullanımlık plastikleri yasaklıyor. Türkiye’de de yasaklanması için önerge şu an Meclis’te. Berna Laçin, kampanya plastik kirliliğinin boyutlarını şu şekilde ifade ediyor. ‘’Akdeniz’in derin sularından örnek alınıyor, inceleniyor, yüzde 92,8 oranında plastik saptanıyor. Deniz adeta plastik olmuş akıyor. Akdeniz Havzası’nda 4 metrekareye 1 plastik atık düşüyor. Dakikada 33 bin 800 plastik şişe ebatında atık Akdeniz’e karışıyor. Akdeniz sahiline günlük vuran plastik atık miktarı, kilometre başı 5 kg.! Ve ne yazık ki akıntı, dalga vs nedeniyle, bu plastik atıkların en çok sahile vurduğu ülkelerden biri de Türkiye… Marmara Denizi’nde her 10 çöpten biri plastik. Karadeniz’de ise durum daha vahim, çöplerin yarısı plastik! Bugün dünya genelinde denizlerde toplam 150 milyon ton plastik var. Her yıl 13 milyon tona varan plastik denize karışmaya devam ediyor ve bu oran gittikçe artıyor. Eğer, plastik tüketimine bu şekilde devam edersek, plastiğin ağırlığı, 2050 yılına gelindiğinde tüm deniz canlılarının toplam ağırlığını geçecek. Bir tek pet şişenin doğaya geri dönüşümü, 450 yıl!’’ Kampanya metninde plastik kullanımını azaltma konusunda bizlerin yapabileceklerine de yer veriyor Berna Laçin: ‘’Çocuklarımızı, pipet kullanmaktan vaz geçirmeliyiz. Çok naif ve masum görünen pipet kullanımı, plastik kirliliğinin en önemli etkenlerinden biri… Pet şişe çılgınlığına son vermeliyiz. Matara-suluk alışkanlığına dönmeli ve çocuklarımızın da suluk kullanmasını sağlamalıyız. Plastik çatal-bıçak-tabak gibi ürünlerden uzak durmalıyız. Özellikle plastik çöpleri denizlerden ve sokaklardan toplamalı, bu alışkanlığı çocuklara da aşılamalıyız.’’ Kampanyaya Change.org/PlastikYasaklansin adresinden ulaşıp imza verebilirsiniz. 

 

Sosyal medyada gördüğü bir farkındalık videosu sayesinde kampanya başlatan Burcu Civelek, diş macunlarının kutu içinde satılmasının büyük bir israf olduğunu söylüyor ve büyük diş macunu markalarına seslenerek, diş macunlarının kutusuz satılmasını talep ediyor. Kampanyaya Change.org/kutusuzMacun adresinden ulaşabilirsiniz. Burcu Civelek’in esinlendiği videonun ismi Alan’s Theory. Alan, fikri ortaya atarken şu soruları soruyor: “Diş macunu tüplerinin neden kağıttan bir ambalajı var? Dünyanın üçte ikisi her gün diş macunu kullanıyor. Kutulu ambalajlar macunları hem kullanıcı için hem de üretici için daha maliyetli hale getiriyor. Üstelik alır almaz direkt çöpe gidiyor. Peki o zaman bu ambalajın amacı ne?! Oturdum araştırdım ve sonunda şu sonuca vardım: ‘Diş macunu kutulu ambalajla satılıyor çünkü öyle daha iyi görünüyor.’ Başka da bir nedeni yok. Doğrudur ama ortalama bir kişinin yılda 3 tüp diş macunu tükettiğini düşünürsek, bu hesapla sadece ABD’de yılda 900.000’den fazla işlevsiz kutu eder. Fakat bunun farklı uygulandığı yerler de var. Mesela İzlanda. Aynı macun markaları ABD’de milyonlarca kutulu diş macunu satarken İzlanda’da aynı macunu kutusuz satıyorlar. Demek ki bu kesinlikle uygulanabilir bir şey.” Burcu Civelek, Türkiye’nin bu konuda öncülük edebileceğini de düşünüyor. Kampanyaya imza vermek için Change.org/KutusuzMacun adresini ziyaret edebilirsiniz. 

 

Change.org/AllinforClimateAction adresinde devam etmekte olan İklim hareketinden daha önceki programlarda söz etmiştik. Dünya çapında liderlerden iklim acil durumu ilan edilmesi ve gerekli tedbirlerin alınması için açılan bütün kampanyalardaki imzalar bu adreste bir araya geliyor. Bu hareketin altında şu anda 5 kıtada açılmış 91 ayrı kampanyada 1 milyon 390 binin üzerinde imza toplandı. Hareket başladığında söz verildiği üzere bu imzalar bu hafta New York’taki iklim zirvesinde BM Genel Sekreter Yardımcı’sı Amina J. Mohammed’e teslim edildi. Türkiye’de Yaz Güvendi’nin açtığı ve Change.org/İklimKrizi adresinde devam eden kampanyaya verilen 12 binin üzerinde imza da teslim edilen imzaların arasında yerini aldı. Açılan kampanyalarda herkes kendi ülkesinin liderlerine sesleniyor. Yaz Güvendi, Türkiye’nin de yerkürenin bir parçası olduğunu unutmaması gerektiğini söylüyor ve bu kampanya ile Türkiye’deki karar vericilere tarihi sorumluluklarını hatırlatmak istediğini belirtiyor. Hareketin uluslararası sözcülüğünü üstlenen Almanya’dan Rebecca Freitag, bu hafta boyunca New York’taki iklim zirvesinde pek çok görüşme yaparak Change.org’da kampanya açanların taleplerini, arkasındaki 1 milyonun üzerindeki imzanın gücüyle iletti. İmzalar teslim edilmiş olsa da, talepler gerçekleşene kadar kampanyalar ve hareket devam edecek. Siz de henüz imza vermediyseniz Change.org/iklimkrizi  adresini ziyaret ederek imza verebilirsiniz.